Na początku XXI Google miało ogromne problemy z zarządzaniem pracownikami. W 2008 roku zaczęli więc zakrojone na szeroką skalę badania, w których wzięło ponad 10.000 pracowników. Projekt pod nazwą Oxygen, miał sprawdzić, czy managerowie mają wpływ na osiągane przez zespół wyniki i czy są potrzebni.
Wyniki ankiet wskazywały, że płaska struktura organizacyjna się nie sprawdza, a managerowie pełnią kluczowa rolę w wydajności zespołu, satysfakcji pracowników i obrotach firmy.
Było to, na tyle zaskakujące, że postanowiono kontynuować badania. Tym razem sprawdzając: co by było, gdyby każdy pracownik Google’a miał świetnego menedżera? I tym razem wyniki pokazały, kluczową rolę lidera w osiąganiu sukcesów przez pracownika.
Google postanowił więc stworzyć program kształcenia liderów, który początkowo rozwijał 8 kluczowych zachowań. Dziś ten program liderski ma już ponad 10 lat, a zaktualizowana lista zachowań dobrego lidera obejmuje już 10 cech.