Jednym z najczęstszych błędów w komunikacji werbalnej, który popełniamy jest nierozróżnianie faktu od opinii…. To, że coś się wydarzyło, to jest fakt. Różne mogą być natomiast opinie o tym fakcie…
Przykłady:

Kiedy idziesz ze znajomymi do kina i wspólnie oglądacie ten sam film, to to jest fakt. Każdy z Was natomiast może mieć różną opinię na temat tego filmu… Komuś on się będzie podobał, w kimś innym wzbudzi jakieś emocje, a jeszcze inna osoba uzna, że był nudny.

Grasz mecz i twoja drożyna przegrywa, to jest to fakt. Każdy z zawodników, trenerów czy nawet widzów będzie natomiast miał inną opinię, na temat tego meczu i powodów porażki.
Znasz pewnie ludzi, którzy uwielbiają “koloryzować” opowiadane historie. Jeśli więc taka osoba opowiada Ci coś, to oddziel w tej wypowiedzi, fakty od opinii. Wówczas łatwiej Ci będzie zobaczyć, jak to wyglądało w rzeczywistości.
A jeśli to Ty, opowiadasz komuś o pewnym wydarzeniu, opieraj się na faktach, a nie na swoich opiniach na ten temat.
Opieranie się na faktach, a nie opiniach powoduje, że:

mniej się kłócimy w naszych relacjach

lepiej rozumiemy innych ludzi, w tym naszych klientów i współpracowników

nie narzucamy innym swojej opinii

pozwalamy ludziom wyrobić sobie własny pogląd, na dane wydarzenie