Kwadrat komunikacyjny von Thuna

30-03-2021
KOMUNIKACJA jest podstawą interakcji międzyludzkich i mamy z nią do czynienia praktycznie w każdej sytuacji, warto więc ją doskonalić 🙂
 
Komunikacja odbywa się na kilku płaszczyznach jednocześnie, a komunikat jest pakietem wielu informacji. Kwadrat komunikacyjny Friedemanna Schulza von Thuna, zwany modelem czworga uszu, jest jednym z modeli, to obrazujących.
 
Prof. Friedemann Schulz von Thun, to psycholog i trener komunikacji, który teorię kwadratu komunikacyjnego opisał w książce „Sztuka rozmawiania”. Według autora każdy komunikat, werbalnie i niewerbalnie, możemy wypowiadać i odbierać na 4 płaszczyznach:
 
➡️ faktu – czyli zawartości rzeczowej, konkretnej informacji, zazwyczaj wypowiadanej wprost
➡️ relacji – co myślimy o odbiorcy, jaka jest nasza wzajemna relacja lub jak nawiązuję kontakt z rozmówcą?
➡️ ujawniania Siebie – co mówię o Sobie (myśli, przekonania, wartości, emocje)?
➡️ apelu (prośby, oczekiwania) – czego potrzebuję, czyli do czego chcemy nakłonić odbiorcę?
 
Sławny jest następujący przykład, pasażer mówi do kierowcy: „Patrz, zielone światło”. Kierowca w zależności, jak zrozumie/odbierze ten komunikat, tak zareaguje.
 
📌 warstwa faktu – Światło jest zielone
📌 warstwa relacji – Chcę Ci pomóc
📌 warstwa ujawniania Siebie – Śpieszy mi się
📌 warstwa apelu – Jedź, dodaj gazu
 
Każdy komunikat zawiera różne świadome i nieświadome treści, które przekazujemy, bądź odbieramy przez te 4 płaszczyzny. Zazwyczaj jedna z tych płaszczyzn, jest dla nas indywidualnie najważniejsza, tak twierdzi Thun w swojej książce, zakładając, że jedno „ucho” mamy bardziej rozwinięte od pozostałych.
 
Jednak trzeba pamiętać, że np. w pracy warstwy: faktów i apelu, będą przeważały ponad nasze osobiste preferencje.
 
Skoro model von Thuna dotyczy zarówno komunikatów odbieranych, jak i wypowiadanych powinniśmy zwracać na te 4 warstwy uwagę podczas formułowania wypowiedzi.
 
✅ warstwa faktu – formułuj rzeczowe, logiczne komunikaty
✅ warstwa relacji – okazuj szacunek drugiej stronie, aby nie czuła się zlekceważona lub odrzucona
✅ warstwa ujawniania Siebie – bądź autentyczny, możesz odwołać się do swoich uczuć i emocji
✅ warstwa apelu – jasno określ, czego oczekujesz od rozmówcy, o co prosisz
 
Im bardziej rzeczowo, spójnie i precyzyjnie będziesz się wypowiadać, tym zwiększasz swoje szanse, na to, że druga strona lepiej Cię zrozumie. 
Kolejne przykłady:
1. Kierownik do zespołu: Potrzebna jest prezentacja z realizacji naszego projektu, na najbliższe zabranie Zarządu?

📌 warstwa faktu – trzeba zrobić prezentację na zebranie Zarządu

📌 warstwa relacji – Kierownik potrzebuje mojej pomocy

📌 warstwa ujawniania Siebie – Kierownik jest osobą obowiązkową i zależy mu na zrobieniu prezentacji na zebranie Zarządu

📌 warstwa apelu –Liczę, że mi pomożesz

 

2. Popularny przykład z życia rodzinnego, to informacja męża do żony, która ugotowała obiad: “W tej zupie pływa coś zielonego”. 

📌 warstwa faktu – w zupie pływa “coś” zielonego

📌warstwa relacji – Ty pewnie wiesz, co to jest to zielone w zupie

📌 warstwa ujawniania Siebie – nie wiem, co jest w tej zupie

📌 warstwa apelu – powiedz mi, co to jest


Wstecz